میبـــــدنگـار

می نگـارد از کهـن شهر کـویر

میبـــــدنگـار

می نگـارد از کهـن شهر کـویر

میبـــــدنگـار

میبــــدنگـار از رویدادهای مرتبط با کهن شهر کویر و مردمانش می نگارد...

آخرین نظرات
  • ۰
  • ۰

به گزارش "میبـــدنگـار" شب گذشته (دوشنبه شب) حوالی ساعت 22، تعدادی جوان اوباش قصد سرقت چراغ های روشنایی سَردر مجموعه شاه عباسی میبد را داشتند که با دخالت یکی از مستاجران این مجموعه و حضور به موقع پلیس میبد، ناکام و متواری شدند.

شاهد عینی این اتفاق، که یکی از مستأجرین غرفه های شاه عباسی میبد است، با ارسال پیامی به "میبـــدنگـار" گفت:
"شب گذشته، هنگام خروج از دفتر محل کارم که در کاروانسرای شاه عباسى میبد است، تعدادى اوباش را در حال باز کردن چراغ هاى روشنایی هشتى سردر مجموعه شاه عباسی دیدم.
با دیدن من باحالتى تمسخر آمیز گفتند دستانشان را گرم می‌کنند! وقتی مانع کارشان شدم، مرا تهدید به آسیب‌رساندن و صدمه به اتومبیلم کردند. اما من بدون اعتنا سریعاً با پلیس ١١٠ تماس گرفته و اطلاع دادم، پلیس کمتر از چند‌دقیقه به محل رسید ولى چون دو نفر بیشتر نبودند فقط توانستند آن‌ها را متوارى کنند.
تابستان گذشته نیز بنده به دلیل ورود خودرو به درون این مجموعه باستانی مجبور شدم با بخش رستوران درگیر شوم.
جاى سؤال است که چرا باید مجموعه نفیس رباط شاه عباسى میبد بدون امنیت و در تاریکى رها شود؟!
چرا اداره میراث فرهنگى میبد با یگان حفاظتش، اقدام به تامین امنیت این محل را نمی کند؟
در صورت سرقت و نابودى اموال و آثار تاریخى این مجموعه چه کسی پاسخگو خواهد بود؟
اگر این اوباش ها اسیبى به جان ، مال یا خدای نکرده ناموس یک توریست ایرانى یا خارجى بزنند چه کسى جوابگوست؟"


متاسفانه هر از گاهى به دلیل سوء مدیریت ها، اتفاقاتی دور از شان این مجموعه تاریخی رخ می دهد. عواملی چون: عدم رسیدگى به تاسیسات و تجهیزات فرسوده روشنایی و مکانیکى مجموعه، فقدان مدیریت، عدم وجود نگهبانی شبانه روزی و در نتیجه تأمین نبودن امنیت جانى و مالى در برخى از ساعات روز و شب، این مجموعه فرهنگى را بعضاً دستخوش اتفاقات تلخی کرده است، در تیرماه امسال نیز ورود چند دستگاه اتومبیل به درون محوطه مجموعه تاریخی شاه عباسی میبد، موجب اعتراض و نقد شدید فعالان و علاقه مندان میراث فرهنگی به نهادهای مسئول شهر شد.

گفتنی است کاروانسرای شاه عباسی میبد از جمله کاروانسرهای سبک صفوی است که در شهر باستانی میبد، در بلوار قاضی میرحسین واقع شده است. این بنای فاخر سالانه مورد بازدید تعداد زیادی از توریست های داخلی و خارجی قرار می‌گیرد.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی