میبـــــدنگـار

می نگـارد از کهـن شهر کـویر

میبـــــدنگـار

می نگـارد از کهـن شهر کـویر

میبـــــدنگـار

میبــــدنگـار از رویدادهای مرتبط با کهن شهر کویر و مردمانش می نگارد...

آخرین نظرات
  • ۰
  • ۰


*گفتگوی زیر توسط "پایگاه خورشید شهر" صورت گرفته که "میبـــدنگـار" بدون هیچ دخل و تصرفی به رسم امانت بخش پایانی آن را منتشر می کند:

بخش پایانی:

در مورد منطقه ویژه اقتصادی میبد، آیا مکان در نظر گرفته شده برای این منطقه (سه تا چهار کیلومتری شهر، پشت شهیدیه) قطعی هست؟

در هر صورت برنامه ریزی کرده اندکه این منطقه در جای فعلی (پشت شهیدیه) مستقر شود. تا آنجایی که من اطلاع دارم، بله قطعی است.

درمورد این منطقه، نگرانی های زیست محیطی بسیاری وجود دارد اما یکی از مسئولین استانی محیط زیست گفته است مردم در این زمینه از اداره محیط زیست انتظار معجزه دارند و در صورتی که مسئولین خواستار تاسیس چنین منطقه ای باشند، رای محیط زیست نافذ نیست. نظر شما در مورد این منطقه ویژه چیست؟

البته اگر خواسته باشیم نقش کارخانجات صنعتی میبد را در رشد و توسعه شهرمان را زیر سوال ببریم که منصفانه نیست ولی از طرف دیگه اگر با این شیوه ای کا تا کنون جلو رفته ایم، بخواهیم ادامه بدهیم یک حرکت دیوانه واری است. حرکتی است که عاقبتش را می شود دید، نابودی. شما دارید می بینید که اینجا دره هست، با سرعت به دره حرکت کنیم؟ من با این شیوه موجود اصلا موافق تاسیس چنین منطقه ای نیستم.

این مخالفت شما، مخالفت با این است که اساسا چنین منطقه ای در میبد تشکیل شود مثلا با این استدلال که در هر صورت محیط زیست میبد دیگر ظرفیت چنین منطقه ای را ندارد، یا از آنجا مکان منطقه ویژه نزدیک به شهر در نظر گرفته شده و اینکه محدودیت های محیط زیستی مثل میزان مصرف آب و میزان آلودگی بر آن اعمال نشده با آن مخالف هستید؟

حالت دوم. باید تلاش کنیم مکان این منطقه از شهر دور شود و البته صنایعی را در آن مستقر کنیم که آلودگی کمتر و مصرف آب کمتری داشته باشند. از سوی دیگر، جدا از بحث محیط زیست، باید صنایعی را بیاوریم که نیاز به افراد و کارکنان تحصیلکرده دارد.

سوالات و ابهامات در مورد آلودگی هوای شهرستان زیاد هست. شنیده ایم که آلودگی های کارخانجات کاشی و یا شیشه، باعث افزایش سرطان و مشکلات روی شده است. اینها شایعه هستند یا واقعیت دارند؟ راهی برای راستی آزمایی چنین شنیده هایی نیست؟

در این زمینه باید شورای شهر و البته شورای شهرستان وارد شوند و از مسئولین توضیح بخواهند. همچنین باید گروه های مشاوره ای تخصصی تشکیل شود تا متخصصین شهر در هر زمینه ای نظر مشورتی شان را به شورا ها منتقل کنند. این کار را در سال اول شورای شهر انجام دادیم، گروه ها و نشست هایی هم برگزار شد که البته با تغییر هیئت رئیسه در سال گذشته این نشست ها متوقف شد. برنامه این بود که در شورای شهرستان هم چنین گروه هایی را تشکیل دهیم که متاسفانه به دلیل قابل مقایسه نبودن بودجه شورای شهرستان با بودجه شورای شهر تا امروز امکان چنین کاری فراهم نشده است. در هر صورت، از آنجایی که اطلاعات بنده در زمینه آلودگی هوا تخصصی نیست و اسناد معتبر مشورتی مناسبی هم در اختیار شورا قرار نمی گیرد، نمی توان نسبت به این شنیده ها اعتماد کرد یا آنها را نادرست خواند.

به عنوان سوال آخر، موضع شما در مورد تجمیع گورستان های شهر چیست؟

درمورد تجمیع گورستان های میبد، خوب مخالفت هایی وجود دارد. علت هم این است که بخش قابل توجهی از مردم مخالف هستند. خوب هنوز امکانات خوبی برای حمل و نقل شهرستان دیده نشده که مردم به راحتی با اتوبوس یا تاکسی به گورستان مرکزی بروند البته یکسری بحثهای احساسی هم هست که بعضی از مردم دوست دارند به امواتشان نزدیک باشند. ولی باید مشکلات حمل و نقل را برطرف کرد و با کسانی که مخالف تجمیع هستند در مورد مضرات این موضوع صحبت کرد. مضراتی مانند مشکلات پزشکی تعدد گورستانها در سطح شهر و همچنین اثرات سوء روانی مشاهده تشییع جنازه و سوگواری های پی در پی وهمیشگی بر کودکان. این موضوع تنش آمیز است ولی باید موافقت مخالفان را جلب کرد.

و اگر نا گفته ای هست که به نظرتان باید مطرح شود...

پیشنهادی هست که قرار است از به طور رسمی هم از طرف شورای شهرستان به آیت الله اعرافی ارائه شود. پیشنهاد این است به طور کلی درمورد مسائل کلان شهرستان،که شورایی مثلا با نام شوای سیاست گذاری شهرستان زیر نظر ایت الله اعرافی تاسیس شود تا مسائل کلان شهرستان درآنجا مطرح شود. اعضای این شورا می توانند مسئولین کنونی و قبلی شهرستان و همچنین شخصیت های تاثیرگذار شهرستان باشند. چنین شورایی می تواند به عنوان  یک بازوی مشورتی عمل کند و حتی با همکاری مسئولین، میتوان به آن قدرت تقسیم وظایف دستگاه ها در مورد موضوعات شهرستان را داد.

ازآنجا که چنین شورایی پشتوانه قانونی ندارد، حتی با حمایت شخصیتی چون آیت الله اعرافی، قابل پیش بینی نیست که اختلافات باعث متلاشی شدن شورا شود؟

اول اینکه چنین شورایی در بعضی شهرستانهای دیگر هم هست و در بعضی موارد نشست های چنین شورایی هفتگی برگزار می شود. بنابراین ما اولین شهرستان نخواهیم بود که چنین کاری انجام می دهیم. همچنین در صورتی که حمایت آیت الله اعرافی، شورا نفوذی خواهد داشت که آن را از بی اثر بودن دور می کند. مثل شورای آموزش و پرورش میبد که زیر نظر ایشان کار می کند و یکی از دلایل موفقیت آموزش و پرورش میبد، وجود چنین مدیریتی از سوی ایت الله اعرافی است. نشستهای این شورادرحال حاضر 15روزیا 30 روز یکبار به طور مستمر برگزار می شود و ریزترین مسائل آموزش و پرورش مورد بررسی قرار می گیرد. بنابراین پیش بینی می کنم در صورت تشکیل شورای سیاستگذاری شهرستان زیر نظر ایشان، این شورا هم تاثیرگذار باشد وهم پایدار بماند.

مثلا نظر من در مورد بودجه فرهنگی شهر آن است که حداقل 2میلیارد از 30میلیارد تومان بودجه شهرداری به بحث های فرهنگی اختصاص داشه باشد. مرتبط با این موضوع، در مورد ناهنجاری های رو به افزایش در سطح شهرستان مثلا اعتیاد و روابط نامشروع بایدگفت که وضعیت مناسبی درشهرستان نداریم. دراین زمینه موضع بنده مثلا در مورد گسترش فضای ورزشی شهر این بود که به طور مثال ورزشگاه کارگران، با اجاره طولانی مدتِ 15 ساله در اختیار شهرداری قرار بگیرد. که پس از پیگیری های یکساله، با تغییر مدیریت شورای شهر در سال گذشته، این موضوع با مخالفت روبرو شد و فعلا نیز مسکوت گذاشته شده است. اما شاید با وجود یک شورای سیاست گذاری، زیر نظر ایت الله اعرافی، افزایش سهم فرهنگ از بودجه شهر به راحتی تصویب شود.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی